Ik begon me al af te vragen of mijn collega Elmar Veerman van VPRO Noorderlicht nog zou gaan reageren op het boek. Hij was aanwezig bij de presentatie en had het boek zelfs al voor de presentatie. Vandaag is echter zijn recensie verschenen. En hoe! Hij heeft een hoofdartikel geschreven en daarnaast aparte artikelen over alle hoofdstukken uit De staat van het klimaat. In totaal dus negen artikelen! Ik voel me vereerd dat mijn boek zo’n uitgebreide recensie waard is.

Veerman is binnen de Vereniging van Wetenschapsjournalisten (VWN) al jaren een ‘opponent’ op het besloten discussieforum dat we daar hebben. Hij neigt absoluut naar klimaatalarmisme en ageert tegen klimaatscepsis. Zo probeerde hij bijvoorbeeld enkele jaren geleden de uitzending van The Great Global Warming Swindle tegen te houden door een brief naar de directeur van de KRO te sturen. Op het persoonlijke vlak hebben we overigens goed contact. Niks mis met stevige inhoudelijke discussies.

Ik het hoofdartikel gelezen, maar nog niet de onderliggende artikelen. Ik zal de komende week proberen inhoudelijk op alle stukken te reageren. Het hoofdartikel begint als volgt:

Gevestigde klimaatonderzoekers krijgen er flink van langs in ‘De staat van het klimaat’ van Marcel Crok. Deels is dat terecht. Dat zijn betoog niet de koele, rationele afweging is die hij zegt te maken, valt niet meteen op.

Gegeven onze discussies uit het verleden is dit een uitermate positief en vriendelijk getinte samenvatting. Verderop staat er echter:

Helaas wordt al vroeg in het eerste hoofdstuk duidelijk dat hij daar [met een koele blik naar de wetenschap kijken] niet in is geslaagd.

Het is duidelijk dat Veerman alles uit de kast heeft gehaald om zo kritisch mogelijk te zijn over het boek. De komende dagen gaan we bekijken hoe steekhoudend zijn argumenten zijn.